mandag den 4. maj 2015

Spelttærte med asparges og pølse


Salaten består af gulerødder, radisser, blomkål og ramslæg, dryppet med olivenolie, citronsaft, salt og peber. Nemt og lækkert!

Jeg er ret vild med tærte, men det er længe siden jeg selv har bagt en. Nu måtte det være! Tærten her er ganske nem og hurtig at lave. Pølserne var en rest af Løgimoses kyllingepølser med persille og citron. En anden gang ville jeg nok vælge en lidt kraftigere pølse, men resterne skulle nu engang bruges. I stedet købte jeg lidt af de nye forårsgrøntsager til en sprød salat.
Jeg er virkeligt glad for mine skrællere fra Gefu. De kan skrælle de fineste, tynde grøntsager så enhver salatskål bliver en fest!

Spelttærte med asparges og pølse (2-3 personer)
Dej:
150 g. speltmel
70 g. koldt smør i skiver
2-3 spsk. vand
1 tsk. groft salt

Fyld:
6 -8 asparges
1 pølse
2 æg
1½ spsk. cremefraiche 38%
1 dl. revet ost
salt, peber

Kom melet i en skål og smulder smørret sammen med. Det gøres nemt på en røremaskine.
Tilsæt salt og lidt vand og sammel dejen.
Lad den hvile 15 min. på køl.
Rul den herefter ud i en aflang tærteform. Jeg plejer at dele dejen i mindre portioner og så presse den ud i formen, det er lidt nemmere.
Knæk den nederste del af aspargesene og læg dem på tærtebunden.
Flæg pølsen og skær den i mindre skiver. Fordel mellem aspargesene.
Pisk æg, cremefraiche, salt og peber sammen. Fordel det over tærten.
Drys med ost og bag ved 200 grader i 20-25 min.

3 kommentarer:

Annette sagde ...

Flot salat du har lavet der,jeg må prøve at huske at bruge skrælleren næste gang. Derudover er dine fotos også altid flotte/delikate.

MissMuffin sagde ...

Tak Annette. Skrælleren er altså bare helt vildt god!

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.