tirsdag den 14. april 2015

Om høns

Høns lugter
En hund lugter af hund, en kat lugter af kat og en høne lugter af høne. Det er ikke en grim eller kraftig lugt, men selvfølgeligt lugter de da en lille smule. Dyr der ikke bliver vasket, børstet osv. efter behov lugter mere. Dette gælder også med høns. Holder man ikke rent omkring hønsene, så lugter de også. Høns er ganske renlige dyr og kan godt lide at støvbade i sand eller jord, for på den måde holder de deres fjer rene og fri for utøj.
Høns skider meget og overalt hvor de kommer, så hønsehus og hønsegård skal holdes rent, hvis man vil undgå problemer med lugt. Det kræver en jævnlig indsats, men tager ikke lang tid.

Høns sviner
Høns er ikke særligt ordenlige dyr. Det første mine tre damer gør hver morgen er at stille sig i fadet med rester fra køkkenet og så ellers skrabe det udover det hele, for at se hvad lækkerier der gemmer sig i bunken. De står og går i alt og de skider i alt. Det gælder også deres mad og vand. Høns skraber meget i jorden og er vilde med planteskud, så de kan hurtigt splitte din have af hvis de har adgang til det hele. Jeg har derfor begrænset hønsenes adgang til haven, så jeg er sikker på at jeg også kan have en pæn have med blomster osv. Jeg er virkeligt overrasket over hvor meget ravage de kan lave på ingen tid :)

Høns tiltrækker skadedyr
Både ja og nej. Det kræver igen et rent hønsehus og hønsegård hvis man vil undgå skadedyr. Spiser hønsene ikke helt op, så vil madresterne tiltrække skadedyr som fluer, mus og rotter. Derfor er det vigtigt at samle evt. madrester op og tilpasse mængden af køkkenrester til hønsenes behov. Korn og fuldfoder skal desuden være sikret, så mus og rotter ikke kan komme i det, ligesom man bør rydde op hvis man spilder. Mit foder står inde i vores vaskerum, hvor Frede det meste af tiden holder til, for jeg regner med at han sørger for at tage sig af de ubudne gæster. Man har da lov at håbe :)

Høns er altædende
Det er mine hvertfald ikke! De spiser fx ikke rå tomat, rå peberfrugt, agurk eller råt kål. Brød er heller ikke det bedste de ved, så det glider kun ned de dage der ikke er andet. Mad, der ikke er i nemme stykker, gider de heller ikke rigtigt, så de er måske nok bare lidt for forvænt og dovne :)
Høns kan ikke leve af køkkenrester alene, så de skal have korn eller foderpiller.

1 kommentar:

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.