fredag den 21. november 2014

Granatæblesirup med vanilje

Granatæbler er en af mine yndlings-spiser på denne årstid. Smukke, smagfulde og ret så besværlige at have med at gøre- men lover at besværet kan betale sig:) Brug dem i salater, juicer, på yoghurten, i frugtsalaten osv.

Det sker jævnligt at jeg laver en sirup, men den her må næsten blive favoritten! Den smager så syrligt-sødt og godt af granatæble og vanilje, at den snart er væk!
Opskriften er fundet hos Valdemarsro, men jeg er ikke sååå vild med anis og valgte derfor at lave den med et par fede vaniljestænger. Smagen af vanilje bliver jeg aldrig træt af!
Siruppen har en smuk farve, som pynter så fint oven på yoghurt, havregrød, is eller måske risalamanden?

Granatæblesirup med vanilje (1 lille glas)
2 granatæbler
2 stænger vanilje
1 dl. sukker
1 spsk. honning

Flæk granatæblerne og pil alle kernerne ud. Undgå at få de hvide hinder med.
Kom kernerne op i en lille gryde sammen med sukker og honning.
Flæk vaniljestængerne og skrab kornene ud. Kom både korn og de tomme stænger op i gryden.
Kog det hele op og lad simre i 20-25 min. Rør godt undervejs- jeg pressede også kernerne lidt med grydeskeen for at få mest muligt saft ud.
Kom det hele igennem en fintmasket si og hæld siruppen på et lille glas eller flaske.




5 kommentarer:

loppemor sagde ...

Nøj det ser lækkeret ud �� det må jeg prøve og lave �� er det godt til æbleskiver

Helene sagde ...

Jeg ved ikke, om du har set en lignende video før, men jeg har for nylig opdaget den metode her https://www.youtube.com/watch?v=rnujQquKCQY og jeg synes, den er helt fantastisk nem (og så slap jeg for at blive badet i granatæblesaft, hvilket jeg plejer at blive, når jeg skærer den over på midten...) :)

MissMuffin sagde ...

loppemor, det er jo noget tyndt, men det sager sikkert godt alligevel..

Helene, det er jo for sejt! Kendte ikke den metode, men næste gang jeg skal i krig med sådan en bandit skal jeg helt sikkert prøve det! Tak fordi du deler :)

Helene sagde ...

Jeg synes i hvert fald, det var en lettelse at jeg hverken fik badet køkkenskabe eller mig selv i granatæblesaft. :)
Det her er også noget, jeg godt kunne tænke mig at afprøve, men tror bare ikke, det er så let, som det ser ud https://www.youtube.com/watch?v=WVJSuyYEAU8

MissMuffin sagde ...

Den ser noget vildere ud, det tror jeg godt nok kræver en god kniv og lidt øvelse- så jeg hopper vidst kun på den første :)