torsdag den 17. april 2014

Små citronmåner med syrlig frosting

Små søde og syrlige citronmåner, bagt i små forme, så de var nemme at have med på "picnic" ude på Uni.

Det var blevet min tur til at have kage med og Line ønskede sig citronmåne, så sådan blev det:)
Jeg brugte denne opskrift fra Claus Meyer, for jeg kan godt lide at der er marcipan i, for det giver den helt rigtigt tæthed i kagerne. De er super nemme at lave og smager rigtigt godt med cream cheese frostingen ovenpå. Den lavede jeg lidt på slump, men her skriver jeg den opskrift jeg normalt vil bruge. Jeg dryssede med lidt frysetørrede brombær og serverede jordbær til.

Små citronmåner (6-8 stk.)
150 g. blød
t smør
70 g. revet marcipan
150 g. rørsukker
4 æg
140 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
½ vaniljestang
fintrevet skal af 1½ usprøjtet citron

Frosting:
200 g. flødeost (IKKE light)
100 g. blødt smør
1 tsk. vaniljesukker
450-500 g. flormelis.
fintrevet skal af 1 usprøjtet citron

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Mos dem sammen med ca. 1 spsk. af rørsukkeret.
Rør smørret med rørsukker, vaniljesukkeret og marcipan.
Tilsæt æggene et af gangen og pisk godt imellem.
Bland mel, bagepulver og citronskal. Vend det i dejen.
Kom dejen i en smurt muffinplade eller anden form.
Bag dem ved 190 grader i 10-12 min. De skal føles faste og svampede når du trykker på dem.
Tak dem ud af ovnen og lad køle lidt af deri inden de vendes ud og afkøles på en rist.
Imens laves frostingen. Pisk flødeost, smør, citronskal og vaniljesukker sammen. Tilsæt flormelis lidt af gangen ind til frostingen er som du ønsker det.
Når kagerne er helt kolde smørres de med glasuren.


2 kommentarer:

loppemor sagde ...

dem må jeg heler prøve og bage i morgen. jeg er ved og lave en lille kage/kogebog til min datter der skal konfirmeres til maj og et par af din kager er hun held vild med så de er kommet i :)

MissMuffin sagde ...

loppemor, gør endeligt det :)
Hvor fin en ide med en hjemmelavet kogebog!