fredag den 19. juli 2013

Grov kartoffelmos med tomater og dild

 Det her er en virkeligt lækker omgang sommermad med nye kartofler, solmodne tomater, dild, den sprødeste salat, friskbælgede ærter og lækre fiskedeller.
Jeg køber normalt færdigrørt fars hos fiskedamen på torvet, men om fredagen i Nørresundby er der kun fiskemanden. Så jeg købte bare hakket fisk og de blev virkeligt gode, selv efter farsen havde været i fryseren, så det gør jeg nok fremover. Han har også en version med laks. Det er Kristian ikke helt så vild med, men det er jeg:) Salaten blev af den helt enkle slags; sprød salat, friskbælgede ærter og en omgang mormor-dressing (fløde, citronsaft, salt, peber). Opskriften på kartoffelmosen fandt jeg i et tillæg til AltForDamerne, men jeg lavede den som jeg nu bare lige synes. Det smagte super godt og er en god måde at bruge de lækre, nye kartofler på.

Grov kartoffelmos med tomater og dild (2 pers.)
500 g. nye kartofler
250 g. cherrytomater
2 forårsløg
1 lille potte dild
1/4-1/2 dl. olivenolie
salt, peber

Skrub kartoflerne og kog dem møre i usaltet vand.
Hæld vandet fra, men lad en lille smule vand blive i gryden.
Skær tomaterne i både og forårsløgene i ringe. Kom dem i kartoflerne med olivenolie, salt og peber og mos det hele godt sammen. Varm det igennem.
Drys med friskhakket dild og server straks.

Ingen kommentarer: