tirsdag den 2. oktober 2012

Perleburger i Powerbolle


Hjemmelavet burger og iskold cola er altid et hit herhjemme.
Denne gang blev det efter opskrift fra den nye "Perler fra Skærtoft Mølle" af Hanne Risgaard. Derfor var det en god, grov version med både byggryn i bollerne og perlebyg i bøfferne.
Dertil fik vi en god omgang guacamole og så nogle fritter med Kartoffelkrydderi fra Urtekram- som vidste sig at være lidt stærkt!
Bollerne blev super gode; grove, bløde og med masser af smag. Burgerbøfferne drillede mig lidt og ville gå i stykker på panden, men smagen var super god. Kristian opdagede slet ikke perlebyggen i bøfferne før jeg sagde det, så det er en oplagt måde at strække kødet lidt på.

Perleburger i Powerbolle (4 pers.)
Powerboller:
15 g. gær
350 g. sigtet speltmel
100 g. valsede byggryn
2 gulerødder, groftrevne
3 dl. koldt vand
1 spsk. olivenolie
10 g. salt
25 g. rørsukker
lidt byggryn til drys

Burgerbøf:
80 g. perlebyg
1 stor skive hvidt brød- gerne lidt tørt!
1 squash, fintrevet
1 gulerod, fintrevet
2 spsk. persille, finthakket
2 fed hvidløg, presset
250 g. hakket oksekød
1 æggeblomme
salt, peber

Powerboller: Smulder gæren dint i melet og tilsæt byggryn.
Tilsæt resten af ingredienserne og rør dejen grundigt sammen- den må ikke æltes!
Lad dejen hæve natten over i køleskabet.
Form 8-10 store boller ud af dejen med 2 skeer og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Pres dem lidt flade.
Pensel med lidt vand eller mælk og drys med byggryn på toppen.
Lad bollerne efterhæve lunt og tildækket i ca. 30 min.
Bag dem ved 200 grader i ca. 25 min.
Lad dem køle lidt af inden de flækkes og fyldes med bøf og grønt.

Perleburger: Skyl perlebyggen grundigt og kog den i rigeligt, letsaltet vand i ca. 15 min. til de er møre. 
Hæld vandet fra og lad dem dryppe godt af. 
Skær skorpen af brødet og riv det så fint som muligt. 
Rør alle ingredienserne til bøfferne sammen til en fast fars. Krydder med salt og peber.
Del den i 4 portioner og form 4 flade bøffer.
Steg dem i lidt olie ved middel varme i ca. 4 min.
Fyld de varme bøffer i burgerbollerne sammen med det ønskede fyld.


5 kommentarer:

Camilla sagde ...

Spændende! Meget spændende. Jeg tror, at jeg vil prøve bøffer a la disse næste gang vi skal have burger. Mums

BRUUN by BRUUN sagde ...

ÅH MUMS ! :-)
Det ser bare skønt ud !

/Linda

Piskeriset sagde ...

Årh! SÅdan en kunne jeg godt fråde - lige nu :-D

Awesome :-)

A + K = ♥ sagde ...

Mhh.. Hvor ser det dog lækkert ud!
God idé med bøfferne (:

- Kit

MissMuffin sagde ...

Camilla, farsen blev lidt for blød for mig, men den skal nok bare lige ha haft en skvæt mel. Smagen fejlede hvertfald ingen ting:)

Linda, det var også sååå godt- skyllet ned med rigeligt cola:)

Piskeriset, den var også ret så god og sikke den mætter!

Kit, det er en super god måde både at gøre burgerne sundere på, men også at spare lidt på kødet på..