lørdag den 7. juli 2012

Blåbærkage med chokoladestykker

Denne lækre kage lavede jeg til min venindes fødselsdag og den er meget anderledes end mange andre kager. Den får en helt speciel konsistens, næsten som marcipan og er bare super lækker. Det er også et ret heftig lille sag, så det er nok med et lille stykke.
Vi fik den sammen med vaniljeis og friske bær og det passede helt perfekt dertil.
Opskriften er fundet på Smagsløjer.
Jeg lavede dobbelt portion, men vi var også 14. Alligevel var der næsten ½ kage tilbage.
Den blev ikke helt så pæn som Smagsløjers, men jeg lavede den heller ikke helt så høj. Lidt flormelis kan gøre underværker:)

Blåbærkage med chokoladestykker (8-10 pers.)
2½ dl. mel
2½ dl. brun farin
50 g. smør
2½ dl. mælk
4 æg
½ tsk. salt
1 tsk. vaniljesukker
200 g. friske eller frosne blåbær
50 g. mørk chokolade

Pisk mel, brun farin og smør rigtig godt sammen med en håndmixer. Smørret skal være helt smuldret, så der ikke er nogle smørklatter tilbage at se.
Pisk mælk og æg sammen. Pisk derefter salt og vaniljesukker i.
Hæld melblandingen i æggesnapsen lidt af gangen og pisk det sammen til en jævn og lidt tynd dej.
Vend blåbærrene heri og derefter chokoladestykkerne.
Smør en springform rigtig godt og hæld dejen heri.
Bag kagen ved 175 grader varmluft i ca. 45 min.
Lad den køle helt af inden servering.

5 kommentarer:

Agnethe - about a girl sagde ...

Altså selvom klokken kun lige har passeret 6.30 så kunne jeg stadig godt spise sådan en omgang lækker kage! Det ser bare så dejligt sommeragtigt ud :D

Marian N. Larsen sagde ...

uha.. mundvandet løber her og jeg kunne SAGTENS spise sådan et lækkert stykke til morgenmad. Tak for inspiration og fristende billeder... uhmn!

MissMuffin sagde ...

Agnethe, det kunne sikkert være en lækker lille morgenmad:)

Marian, den var altså også bare mega lækker:)

Piskeriset sagde ...

Uf, den ser god ud - en rigtig indbydende sommerkage :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeriset, den er også helt vildt lækker- sån en man gerne vil have et stort stykke af, selvom man kun kan spise et lille et:)