søndag den 26. juni 2011

Roasted Cauliflower

 Der er virkeligt meget lækkert at komme efter på torvet for tiden, for der bugner af lækre, danske grøntsager.
Nærmest hele vores madbudget lægges der hver uge, for jeg kan ikke stå for alt det sprøde og grønne.
Ærtesalaten er en ny favorit herhjemme.
Vildt sprød, saftig og med en diskret smag af ærter. Uhm!

Især blomkålene er vildt flotte, så igår måtte jeg have et med hjem.
Kristian elsker kogt blomkål, mens jeg måske ikke er så stor fan af det.
Derfor blev halvdelen af blomkålet idag forvandlet til krydrede, ristede bidder og så var jeg solgt. Det er en god måde at spise blomkål på!
Opskriften er fundet her, men kan jo varieres i det uendelige, fx. med tandoori, garam masala eller bar en rigtig god urtesalt.
Vi har fået en bøf med peberkant, tzatiki og en blandet salat af ærtesalat, friskbælgede ærter, gulerødder, peberfrugt, tomater og spinat og så de ristede blomkål. Uhm, hvor godt!

Roasted cauliflower (2 pers)
½ blomkål
2 tsk. karry
1 tsk. spidskommen
salt, olivenolie

Del blomkålet i små buketter.
Kom dem i en skål og vend rigtig godt sammen med karry og spidskommen.
Hæld dem ud på en bageplade med bagepapir og dryp olivenolie over.
Drys med lidt salt.
Bages ved 200 grader i ca. 10 min. De skal tage farve, men stadig være lidt sprøde indeni.

7 kommentarer:

heidi sagde ...

Blomkål er vist heller ikke lige favoritten herhjemme, men den her version ser spændende ud :-)

MissMuffin sagde ...

heidi, jeg er faktisk slet ikke så god til de grove grøntsager og slet ikke kål, men det skal der arbejdes på- blomkål lavet sådan her smager hvertfald rigtig godt!

LineSkovgaard sagde ...

Måske en ny idé til noget tilbehør til grillmaden :-)

Garn, hund & kat sagde ...

hvor herligt

Tror mit blomkål skal forvandels i morgen :-)

MissMuffin sagde ...

Bagerinden, det ville også smage skønt i en salat, så der er mange muligheder:)

Garn, hund & kat, tror helt bestemt du vil synes om det:)

Jens Rasmussen sagde ...

Du kan også lave spidskål i karry - og så lige hælde en smule kokosmælk over til sidst. Super godt tilbehør til alt muligt. Personligt giver jeg retten en smule revet ingefær så bliver det lækkert.

MissMuffin sagde ...

Jens, det må du lige beskrive nærmere: Stege det på en pande, krydre med karry og så komme lidt kokosmælk ved eller...?
Spidskål kan jeg ret godt li, så det lyder som en spændende variant- dog uden ingefær, for jeg hader virkeligt ingefær!