torsdag den 16. juni 2011

Coconut Potato Curry

 Lige for tiden har jeg ikke rigtig lyst til kød, for der er så mange lækre grøntsager at vælge imellem. Og nye kartofler!
Derfor har vi også fået denne opskrift på en vegetarisk curry idag med brune ris til.
Jeg synes, at den smagte rigtig godt, men den kunne sagtens bruge dobbelt-op på krydderierne, for den var lige mild nok efter min smag- eller så svigter mine forkølede smagsløg mig bare:)
Kristian var meget lidt begejstret:)
Jeg havde nogle nye kartofler der skulle bruges, men de var ret store, så jeg skar dem i tern.
Tror at helt små nye kartofler med skræl ville være lidt mere lækre deri.
Desuden brugte jeg usaltede peanuts istedet for cashewnødder, da jeg havde nogle der sku bruges.
Målene passer måske ikke helt med den originale opskrift, men nu får i de mål jeg brugte..

Coconut Potato Curry (2-3 pers.)
500 g. små, nye kartofler med skræl
70 g. cashewnødder eller usaltede peanuts
250 g. cherrytomater
100 g. ærter, friske eller frosne
1 dl. vand
2 spsk. tomatpure
½ tsk. spidskommenfrø
½ tsk. garam masala
½ tsk. cayennepeber
½ tsk. stødt koriander
1 lille dåse kokosmælk
1 håndfuld basilikum
salt, peber, olivenolie

Vask kartoflerne godt og kog dem i letsaltet vand til de er næsten møre.
Lad dem dryppe af.
Hak nødderne groft.
Varm lidt olie op i en wok sammen med spidskommenfrø.
Når det begynder at syde tilsættes de hakkede nødder og svitses, til de tager farve.
Tilsæt kartoflerne og vend rundt.
Rør vand og tomatpure sammen og kom det ved sammen med cherrytomaterne.
Lad det simre i 5 min.
Tilsæt herefter garam masala, cayennepeber og spidskommen.
Mas tomaterne lidt sammen, hvis de er genemkogte og lad det simre yderligere 5 min.
Kom ærter og kokosmælk ved og lad det simre til at det begynder at tykne.
Smag til med salt og peber og rør basilikum i.
Server med det samme.

TIP: Er der rester kan disse med fordel bruges til samosaer.
Mos curry'en sammen og fyld det i butterdej eller filodej og bag dem i ovnen.
Så er der til aftensmaden imorgen eller gode madpakker.


Jeg har vidst ikke vist det her fine målebæger, som vi fik til Madbloggertræf 2011 af  "Den Store Bagedag".
Inden i er der mål for cups og andre praktiske mål, så den har jeg meget glæde af.

4 kommentarer:

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Det er altså virkelig godt at du propper noget sundt mad i din kæreste, selv om han ikke kan lide det halvdelen af gangene! Hvad skulle han gøre uden alle de vitaminer han får fordi du er så gód i et køkken? Han lærer at sætte pris på det:-) Håber jeg da! SS

MissMuffin sagde ...

Tante Sød, jeg ved da heller ikke hvad det er for noget pjat med ham..
Grøntsager smager så godt!
Tror bar han har bestemt sig for, at de ikke gør- hvertfald alt andet end tomater og majs:)

Just Frida sagde ...

Hvor ser der lækkert ud - det må jeg prøve at lave :)

MissMuffin sagde ...

Just Frida, det er også ret lækkert. Hvis du tør, så skru lidt op for krydderierne:)