tirsdag den 26. april 2011

MissMuffins tærter..

Tærter og salat er altid en dejlig spise, især på de lune forårsdage, som min fødselsdag jo var:)
Jeg lavede 2 tærter, 2 slags salat og en stor portion tzatiki, som min familie vidste sig at være ret begejstret for:)
Den ene salat var bar en almindelig blandet salat med iceberg, tomat, augurk, peberfrugt, dampet broccoli osv. og den anden salat var en pastasalat med hjemmelavet pesto, ristede græskarkerner, tomat, peberfrugt og babyleaves. Uhm!
 Første tærte var med kylling, champignon og spinat, men den var måske en smule kedelig.
Lidt sennep og cheddar i æggemassen havde nok været godt:)

MissMuffins tærte med kylling, champignon og spinat
1 rulle fuldkornstærtedej
2 kyllingebryster
250 g. champignon
1 stort løg
2 tsk. tørret timian
6 kugler spinat fra frost, optøet
4 æg
2 dl creme fraiche 38%
salt, peber, olivenolie, boullion

Kog kyllingebrysterne i en god boullion til de er møre.
Skær dem i mundrette bidder når de er kølet af.
Rens svampene og skær dem i skiver.
Hak løget fint.
Steg løg og svampe i lidt olivenolie til løgene er bløde og møre. Smg til med salt, peber og timian.
Varm spinaten igennem og pres væden fra.
Find en passende tærtefad og kom dejen deri.
Fordel spinaten i bunden, kom svampene over og top med kylling.
Pisk æggene sammen med cremefraiche, salt og peber og hæld over tærten.
Bag tærten ca. 30 min. ved 200 grader.

Denne tærte var til gengæld rigtig god med masser af smag af forår:)
Jeg har kun fået friske asparges ganske få gange, så det er noget jeg skal ha afprøvet noget mere, for de smagte hvertfald dejligt i en tærte som denne:)

MissMuffins tærte med serranoskinke, grønne asparges og forårsløg
1 rulle fuldkornstærtedej
1 lille bundt grønne asparges
8 skiver serranoskinke
5-6 forårsløg
4 æg
1 dl. cremefraiche 38%
1 dl. piskefløde
salt, peber

Fordel tærtedejen i et tærtefad.
Skær den nederste del af aspargesene af og fordel dem i fadet.
Fold skinken lidt sammen og fordel mellem aspargesene.
Skær foråsløgene i tynde ringe og fordel dem over tærten.
Pisk æg, creme fraiche, fløde, salt og peber sammen og fordel det over tærten.
Bages i ca. 30 min. ved 200 grader.

5 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

De ser rigtig lækre ud, og så er det god gæstemad :-)

Tanja sagde ...

Elsker tærter.. Lavede os en til påskefrokosten i søndags. Her bruger jeg altid hytteost :)

Miss A sagde ...

Hej Miss Muffin :)

Sikke nogle dejlige tærter :) Dejligt at høre, at dine gæster også var begejstrede.

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Malene uden R sagde ...

Tærter er altid gode og et sikkert hit her i det varmere vejr, som jo er over alt i de her dage :)

Jeg bliver overrasket hver gang Søren foreslår det til aftensmaden :)

/Malene

MissMuffin sagde ...

Piskeris, det er nemlig rigtig god gæstemad og der blev også spist rigtig meget:)

Tanja, jeg elsker også tærter:)
Hytteost er jeg ikke så vild med, men der smager garanteret godt i en tærte:)

MissA, det smagte dejligt:)

Malene, det er ikke sket endnu, at Kristian har foreslået tærte af sig selv, og det tror jeg heller ikke sker:)