tirsdag den 26. oktober 2010

Endnu et rugbrøds-forsøg:)

Jeg bagte rugbrød efter denne opskrift igår.
Det blev lidt klægt, men skorpen blev bar så god og sprød. Eneste ændring var, at jeg tilsatte 2 spsk maltmel og så brugte jeg knækkede rugkerner istedet for hele rugkerner, fordi der alligvel stod en hel pose i skabet.
Som de andre gange jeg har bagt rugbrød, så synes jeg altså ikke at det smager af ret meget, nærmest lidt fersk og kedeligt.
Aner simpelthen ikke hvad der går galt, men rugbrødsbagning bliver vidst aldrig min stærkeste side, haha:)
Lidt ærgeligt, for jeg elsker rugbrød!

PS: Kræsne Kristian overrasker igen! Han synes at rugbrøddet smager super godt! Det havde jeg ikke troet, at jeg skulle høre ham sige:)
Vi har bar fået en fiskefilet med remolade og citron til aftensmad, for Kristian træner om tirsdagen.

14 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Det ser ellers super lækkert ud :) Der er nu intet som et nybagt rugbrød - sprød skorpe,blødt og svampet indeni, og med masser af kerner.

Sådan en lun skive med leverdreng på, mums manner ;)

Anonym sagde ...

....eller koldt smør Kirsten, uhm...
der er bedre end chokolade!
Jeg plejer at bage efter denne opskrift:
http://www.arla.dk/opskrifter/Grove-rugbrod-med-surdej/
og det smager dejligt! Prøv den
MissMuffin!
Kh Anni

MissMuffin sagde ...

Kristine, det er også helt ok, men det mangler bar li det sidste før end smagen helt er der- det må jeg eksperimentere mig frem til..
Uhm, varm leverpostej...
Eller nutella:)

Anni, det må blive den næste opskrift jeg prøver! På et tidspunkt skal jeg nok finde den helt perfekte opskrift for mig:)

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Haha, nåeh ja - nutellaen havde jeg helt glemt, mummenum altså :)

Jeg er bare desværre så dum til det der med den surdej. Har aldrig helt fanget konceptet - desværre.

Synes aldrig det lykkes for mig.

Unknown sagde ...

Jeg synes tit at hvis dejen bliver for fersk er det fordi at der er for lidt salt i. men godt ser det altså ud, det skal du have ;)

MissMuffin sagde ...

Kristine, jeg elsker at bage med surdej!
Det giver en helt andet smag til brødet, både mørkt og lyst brød..
Det er ikke hver gang det lykkedes lige godt, men jeg har efterhånden fået nogenlunde styr på det..
Denne gang lavede jeg den med den hurtige surdej, som indeholder gær, men jeg har taget surdej fra til næste gang..

Aalborgpigen, jeg tror også, at det er det der mangler- men jeg er lidt salt-forskrækket:)
Min nye tupperware form giver brødet et sjovt udseende, det er slet ikke til at stå for!

Signe sagde ...

Det er nu ellers et fint rugbrød. Jeg bager altid med kærnemælk fordi jeg godt kan lide den lidt syrlige eftersmag og så fordi det giver en god hævning. Jeg tror nu også du mangler salt. Den lidt bitre rugmels smag kan faktisk trække meget salt.
Mit hemmelige trick til at sætte fut i hævningen er at tilsætte mælkesyrebakterier fra Vivag Vaginalkapsler (som jeg er kvalitetschef for i mit arbejde og derfor kender rigtigt godt for syreevner og lignende).
Men god fornøjelse med eksperimenterne.
Signe

Mette Lykke sagde ...

Søde ven, hvor du blevet en super dygtig køkkenskriver..

Annette sagde ...

Det ser intet mindre end fantastisk ud dit rugbrød.
Jeg elsker også rugbrød og det er nok noget af det jeg har allersværest ved at undvære og så måske lige en træstamme og en kartoffelkage af og til ☺ ☺ ☺

MissMuffin sagde ...

Signe, jeg synes nemlig heller ikke saltmængden var så stor her i opskriften, så der må mere til næste gang..
Kunne altså ikke lade være med at tænke "AAAADDD" til dit trick med mælkesyrekapslerne, men det lyder da faktisk ret smart:)
Jeg bager også gerne med kærnemælk eller yoghurt, men i rugbrød hører det sig bar ikke rigtig hjemme..

Tak søde Mette- tingene tager sørme lidt om sig for tiden:)

Annette, jeg kunne ikke klare mig uden rugbrød! Kan man slet ikke få rugmel i Holland?
Træstammer og kartoffelkager er nu heller ikke tosset, haha..

Anonym sagde ...

I opskriften fra Arla er der også både et surmælksprodukt - jeg bruger A38, for det er det der kommer nærmest - og så en øl, det giver lige den maltsmag, som vi dansker godt kan lide!
kh fra Anni i Wien

MissMuffin sagde ...

Det må prøves Anni- og øl skal der til for at få et godt rugbrød:)
Jeg foretrækker de helt mørke af slagens!

Cecilie L. sagde ...

Hej!

Prøv med lidt mørk sirup i dit rugbrød - det synes jeg hjælper på smagen :)

Mvh Cecilie

MissMuffin sagde ...

Hej Cecilden..
Det lyder som en rigtig god ide faktisk!
Tusind tak for tippet:)