lørdag den 17. oktober 2009

Chokolademousse med hindbærgele´...

Så er aftenens dessert klar og mangler bar lige et par hindbær på toppen og et drys chokolade..
Opskriften er fra SpisBedre nr. 7/2009 og er super nem at lave, men skal så forberedes sagen før.
Moussen for en god, lidt grov konsistens og smager kraftigt af chokolade og hindbærgelen´ giver en dejlig sødme og syrlighed. Jeg har brugt en hindbærsaft der kun er sødet med æble og næsten ingen sukker, så den er ret syrlig ligesom jeg synes den skal være.
Jeg brugte 1½ dl saft istedet for 1 dl vand + 1 dl saft, for at være sikker på den smagte af nok- det kommer helt an på saften.

Chokolademousse med hindbærgele(4 pers)
Mousse:
1 dl sukker
5 dl piskefløde
150 g mørk chokolade(70%)

Gele':
2 blad husblas
½ dl vand
1½ dl koncentreret hindbærsaft( evt. ½ dl vand + 1 dl saft)

Friske hindbær og chokoladespåner til pynt.

Mousse:
Smelt sukkeret i en gryde.
Hæld fløden i(pas på, sukkeret er mega varmt) og varm op under omrøreing, til sukkeret er opløst.
Hak chokoladen og læg den i en skål.
Hæld den varme fløde over chokoladen under omrøring, til chokoladen er smeltet.
Sæt chokoladefløden på køl mindst 12 timer- jeg lavede det igår aftes.
Gele':
Læg husblassen i blød i koldt vand i 5 min.
Tag husblassen op og smelt den sammen med ½ dl vand ved svag varme.
Kom saften(saft + vand) i en skål og rør husblas i.
Stil skålen i køleskabet 30-40 min.
Rør et par gange undervejs, til gelen' ligner æggehvide i konsistensen.

Pisk chokoladefløden til mousse på lav hastighed. Pisk ikke for meget, da den kan komme til at skille så.
Sprøjt chokolademoussen ned i 4 glas eller skåle. Glat overfladen lidt.
Fordel den afkølede gele' over og lad det stivne yderligere.
Pynt med hindbær og chokolade ved serveringen.

8 kommentarer:

Julia sagde ...

ÅÅÅÅÅÅÅH nej. Min søde tand skriger til mig at jeg må piske sådan en sammen.

MissMuffin sagde ...

Julia, gør du endeligt det- men husk at fortæl den søde tand at den først kan spises imorgen:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

den ser godt nok god ud :) og rigtig flotte glas

Anonym sagde ...

Dybt suk....... Her sidder jeg så UDEN fløde i mit køleskab !!!! ... og her på landet er der IKKE nogen 7-11 eller anden døgn ting i nærheden... Mmmmmmhhhh hvor ser og lyder det bare skønt.
Jeg elsker chokolade mousse og hindbær... så det skal klart afprøves en dag
God weekend

Madame sagde ...

Uhm, det lyder bare så lækkert! Lige noget jeg kunne finde på at lave til vores gæst på lørdag. Tak for en spændende opskrift, MissMuffin!

MissMuffin sagde ...

Line, glassene så jeg første gang hjemme ved HusetiHou og var dybt forelsket. Jeg troede egentligt det var genbrugsfund, for dem er hun så god til. Så viser det sig, at de er for Ilva. 6 stk ofte på tilbud til 60 kr, så jeg har købt mig 12:)

Vibeke, trøst dig med at det alligevel skulle ha stået til idag før du kunne spise den:)

Madame, det smager rigtig godt og vil sikkert være et hit til en kop kaffe. Dog synes jeg, at portionen er for stor for den smager meget kraftigt at chokolade og er lige mere en hvad man kan klare. Så jeg vil sige, at man sagtens kan være bekendt at dele den i 6 portioner..

Piskeriset sagde ...

Halløjsa, hvor ser det godt ud! Overforkælede gæster er det :-D

MissMuffin sagde ...

Det er også rigtig lækkert, men meget kraftig i smagen- så små portioner:)