lørdag den 8. august 2009

Nemme morgenboller...

Newyorkerbyheart havde bagt nogle nemme morgenmadsboller den anden dag, så jeg hentede lidt inspiration der og bagte min egen version.
Jeg elsker lunt brød til morgenmad!!
Bollerne er dejligt sprøde og sunde, da der ingen fedt er tilsat- de smager super godt med ost:)
Dejen røres sammen om aftenen og skal hæve min 12 timer i køleskabet.
Du kan i princippet tilsætte hvad du vil af gryn, mel og kerner. Næste gang vil jeg prøve at bage bollerne med en blanding af mandler, hasselnødder og måske lidt valnødder.

Nemme morgenmadsboller(10 stk)
4½ dl koldt vand

20 g gær
2 tsk sukker
1 tsk groft salt
100 g kerner(jeg brugte solsikke, hørfrø og græskar)
100 g 5-korns gryn(eller alm. havregryn)
100 g fuldkornsdurrummel
150 g alm. hvedemel

Rør gæren ud i vandet sammen med salt og sukker.
Tilsæt gryn, durrummel og kerner.
Rør melet i lidt af gangen, til du får en lind dej.
Dæk skålen til og sæt den på køl i min 12 timer.
Dejen sættes på en bageplade med 2 sker og bages ved 225 gr. i ca 20-25 min.

Ingen kommentarer: