onsdag den 29. juli 2009

Forsøg 1: Semi-dried tomater


Så blev det min tur til at kaste mig ud i forsøget med at lave hjemmelavede soltørrede tomater og jeg er heldigvis ok tilfreds med resultatet.
De kunne måske godt ha fået lidt længere, for de er stadig ret saftige, men alligevel også søde og seje. Uhm, det bliver godt på groft brød eller i salat!
Tomaterne blev lagt på en bageplade med bagepapir, som jeg har smurt med olivenolie. Tomaterne var hjemme fra Pap og derfor i forskellige størrelser og blev derfor skåret i enten halve eller kvarte. Der blev drysset med salt, sukker og timian og så fik de ca.90 grader varmluft i lidt over 4 timer..
Da de var kølet lidt af blev de lagt i glas og overhældt med olivenolie.
Jeg har tomaterne til endnu en omgang, så måske en ny produktion bliver sat igang igen idag:) Der er mange måder at gøre det på og forskellige varmegrader, så jeg vil prøve mig frem med nogle forskellige indtil jeg finder den jeg synes er bedst..

14 kommentarer:

Madame sagde ...

Det lyder virkelig lækkert! Lige noget at kaste sig over, når man finder et godt tilbud på tomater - eller kender nogen, der dyrker dem selv.

Piskeriset sagde ...

Det ser meget spændende ud! Har du nogen idé om, hvor længe tomaterne kan holde sig på glas?

MissMuffin sagde ...

Godmorgen Madame..
Nemlig! Jeg løber tit over cherrytomater til 5-10 kr for 250 g, sån et par stykker kunne nemt bruges til dette formål også:)
Nu skal jeg hvertfald lave en masse for at tage livet af nogen af alle de tomater Pap har lavet!

Hej Piskeris..
De smager så godt!
Hvad jeg har læst mig frem til her og der, så står der de kan holde sig længe hvis glasene er skyllet i atamon og kan lukkes ordenligt..
Jeg tor hvertfald sagtens de kan holde sig en måneds tid..

Lone sagde ...

De ser fine ud, MissMuffin, men kan godt se, at de nok skulle have lidt længere tid. Men du skriver også, at du må eksperimentere. Det er også nogle store tomater, du har at gøre godt med.
Velbekomme dig :o)

MissMuffin sagde ...

Hej Lone
Jeg blev bar lidt nervøs for de ville blive for tørre, der var nogen af dem der begyndte at krølle sammen og se lidt ynkelige ud. Men de smager så godt!
Idag skydes 2.forsøg igang, så må vi se hvordan det ender:)

Prikker i luften sagde ...

Hej MissMuffin, tak for de søde ord om vores katte.Jeg er også helt vild med din hund.De er lidt samme type ikke:-)Med hensyn til dine tomater ser de rigtig lækre ud og jeg vil da også kaste mig ud i et forsøg:-)

MissMuffin sagde ...

Hej Søs..
Jeg har tit beundret dem hos Mette Sofie og skældt hende ud over at jeg nu ikke får reddet en internat-kat alligevel, når jeg i stedet skal have sån en som jeres, engang når vi flytter i hus:)
Du har ret- dem må være det flade hoved og de store øjne der giver ligheden mellem Emma og misserne:)
Tomaterne er rigtig gode, men de skal nok lige have en time mere vil jeg tro:)

Lone sagde ...

Tomaterne skal krølle, MissMuffin. De er bedst, hvis de er en anelse bløde, men de skal selvfølgelig ikke være sorte i kanterne :-)
Håber din anden portion er lykkedes til din tilfredshed.

Linda sagde ...

Mums!! :)

MissMuffin sagde ...

Jaa det noget af en balance:)
Skrællen blev bar tør og porøs, men der er så heller ikke så meget skræl da det er både og ikke halve tomater. Tror lidt det er der det kommer til at drille..
Vi har fået dem ovenpå en bøf idag og de smagte bar så godt:)

Linda- Prøv dem:)

frk. Bibo sagde ...

Wow, DET lyder spændende. Jeg eeeeeeeeeeelsker soltørrede tomater, så dét her skal prøves... i min ferie lige om lidt. ;)

MissMuffin sagde ...

Bibo, de her er super lækre!
Dog blev konsistensen lige blød nok, men de næste par dage vil jeg komme med flere bud på hvordan de kan laves, lige indtil jeg finder det mest tilfredstillende resultat:)

Pernille på 1. sagde ...

Psst igen. MissMuffin jeg er næsten sikker på at det var her hos dig at jeg så du havde fundet en babyolie/crem med Lavendel, jeg har været i jeg ved ikke hvor mange butikker for at lede efter den, var den ikke fra Natusan, jeg kunne ikke lige finde dit gamle indlæg :)

Knus

MissMuffin sagde ...

Hej Pernille:)
Jo, det var det, men jeg har desværre erfaret, at det ser ud til at babyolien er taget ud af sortiment, det samme med oliebadet, for jeg har heller ikke kunne finde det i lang tid!
Det er en mindre katastrofe!