onsdag den 17. juni 2009

Samosaer, melonsalat og kyllingedeller..

Igår var menuen i forvejen bestemt, da Lotte meldte sin ankomst, men det passede bar fint, for Lotte elsker at afprøve nyt mad:)
Samosaerne med spinat og feta er efter en opskrift fra BoligLiv nr. 6/2009. Filodej er ikke det nemmeste at arbejde med, men de blev da nogenlunde pæne:) Smagen var helt fantastisk, men de blev ikke så sprøde som ønsket. Jeg tror man skal knuge spinaten lidt bedre, så der ikke rigtig er noget væske- fx. i et viskestykke.

Samosaer med spinat og feta(8-12 stk)

500 g frossen spinat(jeg brugte 400 g frisk)
150 g feta
1 lille løg
1 fed hvidløg
3 plader filodej
salt, peber
evt. lidt revet muskatnød
olivenolie

Skyl spinaten godt og damp den sammen med den væde der hænger ved.
Hak løget fint og pres hvidløget.
Smuldr fetaen deri.
Pres spinaten fri af væde- evt, gennem et rent viskestykke og kom den i sammen med løg og feta. Bland det godt.
Krydr med salt, peber og muskatnød.
Fold forsigtigt filodejen ud og del den i passende stykker(opskriften siger 12, jeg fik 8).
Kom ca 2 spsk fyld på hver, og fold således der dannes lukkede trekanter.
Lægges på en bageplade med bagepapir og pensles med olivenolie.
Bages ved 200 gr. i 15-20 min. til de er gyldne og sprøde.


Salaten er efter inspiration fra bogen "Tænd på tærter og Tryl med tilbehør"- en rigtig god bog! Der skal oliven i originalopskriften, men det kan ingen af os li, så det blev sprunget over:)

Salat med melon, basilikum og pinjekerner:

½ melon – jeg brugte en galia
400 g salat
50 g pinjekerner
½ bundt basilikum
Lidt rød balsamico
Peber

Skær melonen i mundrette bidder og vend den i rød balsamico og peber.
Snit salaten og anret den på et fad.
Drys basilikumbladene over.
Kom melonen derpå sammen med evt. saft.
Rist pinjekerne på en tør pande og drys derover.

Kyllingedellerne blev rørt af fars, soltørrede tomater, masser af krydderurter, et æg og lidt mel.

Det har bar været super skønt at ha Lotte på besøg- li hvad jeg trængte til! Nu vil jeg skynde mig at smutte efter morgenbrød mens hun er i bad:)

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det er en spændende aftensmad, du har fået sammensat! Samosaerne kiggede jeg også interesseret på, da jeg læste BoligLiv.

Og den der melonsalat - mmm!

Pernille på 1. sagde ...

Det ser rigtig lækkert ud det du har fået sat sammen der. jeg lagde også mærke til samosaerne da jeg læste Boligliv.

Knus

Sofie Maria sagde ...

Hej :)

Jeg synes lige jeg vil give mig til kende.
Jeg har efterhånden læst med i et par uger her hos dig, og jeg nyder det - her er så hyggeligt!:)
De samosaer må jeg prøve en dag!

Rigtig god dag til dig.

Mvh Sofie - København

MissMuffin sagde ...

Piskeriset: Det smagte hvertfald rigtig godt og sommerligt!
Der er mange spændende salater i den bog, så det er ikke den sidste jeg har prøvet..
Knus:)

Pernille: De kan vel laves med alt muligt forskelligt fyld, så jeg tror jeg næste gang vil prøve at lave nogen med kylling i, så jeg synes det er en super ide..
Knus:)

Sofia Maria: Tak for de søde ord:)
Dejligt at høre at her er nogen der læser med:)
Samosaerne kan klart anbefales..
Knus

Hanne K's verden sagde ...

Kære MissMuffin
Uhmmm.. jeg elsker filopakker med diverse fyld. Og har også en opskrift der ligner med spinat og Feta. Altid et hit.
Der er bare noget ved mad, som er "pakket ind".

MissMuffin sagde ...

Hej Hanne

Ja, jeg elsker også indbagt mad! Det eneste jeg synes er, at filodejen er lidt svær at arbejde med..

Knus